Rumonge: de stand van zaken

rumonge-naaiatelier.jpg

Even het geheugen opfrissen -- Rumonge, waar ligt dat ook alweer? En waar staat het voor?

Rumonge ligt in het noordwesten van Tanzania, op pakweg 7 kilometer van het centrum van de stad Kigoma. In 2009 kochten de Broeders van Liefde daar een oude fabriekshal die langzaamaan is 'omgetoverd' tot een soort dovengemeenschap. Er wordt les gegeven en er worden diverse spullen gemaakt. Rumogne bergt onder meer een naaiatelier en een schrijnwerkersplaats. De organisatievorm is zeer bewust een coöperatie. Dit is een rechtsorgaan, waarbij gezamelijke verantwoordelijkheid voorop staat.

Connectie

Rumonge en Compagnie Emmaüs zijn met elkaar verweven. Broeder Maurice Buyens is zowel de bezieler van ons Gentse dovencentrum, als de drijvende kracht achter het project in Tanzania. Nu broeder Maurice het door leeftijd wat rustiger aan moet doen, zet onze 'eigen' Wilfried De Graef (opvoeder in ons Home) zich onvermoeibaar in voor Rumonge.  Samen met zijn vrouw Jenny spendeert hij praktisch al zijn vrije tijd aan de Tanzaniaanse dovengemeenschap.

Artikel

Onlangs is een overzichtsartikel gepubliceerd dat een goede kijk geeft op wat er in Rumonge tot stand gekomen is. De moeite van het lezen waard! U vindt het hier (pdf).