Tien jaar Vlaamse gebarentaal

Tien jaar geleden, op 26 april 2006, werd de Vlaamse gebarentaal officieel erkend. Deze mijlpaal wordt groots gevierd -- hieronder een beknopte samenvatting van de activiteiten. Uitgebreide informatie is te vinden op de website die geheel in het teken staat van dit 10-jarig jubileum: #VGT10jaar.

Donderdag 28 april

Speciale jeugddag: dove en slechthorende kinderen en jongeren vanuit heel Vlaanderen verzamelen in Brussel voor een turkoois VGT-parade (de zogenaamde 'dresscode'). Nadien volgt er voor de kinderen een VGT-talentenshow, gepresenteerd door professor Doof en (S)Tom. Voor jongeren is er een spannend stadsspel met smartphones en opdrachten die te maken hebben met VGT.

Zaterdag 30 april

Op Campus Carolus (Korte Nieuwstraat 33) in Antwerpen start vanaf 13:00 uur het Gebarenfestival. Het programma bestaat uit een breed waaier van activiteiten:

• 100.000 euro voor VGT. Stel: er is 100.000 euro beschikbaar voor de Vlaamse Gebarentaal. Wat zouden jullie er als gemeenschap mee doen? Discussieer mee!
  • 3D- verhalen. Wil je mooi kunnen vertellen, waarbij mensen zich gemakkelijk laten meeslepen door jouw VGT-skills? Op deze workshop leer je de kneepjes van vertellen van verhalen in 3D.
  • Handsculpturen. Een eigen kunstwerk met je eigen zelfgekozen handvorm? Hier leer je hoe je dat doet. Nadien kan je je eigen werk mee naar huis nemen om fier uit te stallen.
  • VGT 'van binnen uit'. Onderling babbelen in VGT doe je misschien elke dag, maar ken je ook de regels van deze taal? Wat zijn gelijkenissen en verschillen met andere (gesproken) talen? Hier leer je erover bij, zoek je samen naar voorbeelden en wissel je erover uit.
  • VGT-spoedcursus. Wil jij snel aan de slag kunnen met VGT? Hier leer je in sneltempo een aantal basisgebaren en kan je iedere dove persoon minstens je naam vertellen.
  • 't Gebarenhutje. Rosa en Melvin van 't Gebarenhutje komen ook naar het Gebarenfestival. Ze vieren samen met jullie feest! Ook hebben ze een cadeau bij. Ben je benieuwd wat erin zit? Kom dan zeker naar deze voorstelling.
  • VGT-sprookje. Visual Box kiest een bestaand sprookje uit en vormt die om naar een mooie Vlaamse Gebarentalige sprookjesvertelling met een dove toets.
  • VGT door de jaren heen. Was jij er ook bij op 26 april 2006 en wil je herinneringen ophalen aan dat kippenvelmoment? Of was jij er niet bij en wil je het je kunnen voorstellen? Op deze tentoonstelling vang je hiervan een glimp uit de geschiedenis
  • VGT-markt. Mis je nog wat VGT in je boeken- en DVD-kast? Snuister op de VGT-markt en koop je ontbrekende VGT-publicaties.
  • Cupidoof. Op het Gebarenfestival sluipen er enkele engelen rond met een liefdespijl en boog. Stiekem schieten ze hun pijlen af op mensen die geen, of niet vlot VGT kunnen en koppelen deze met VGT-taligen. Na een kort gesprekje in VGT kunnen ze elk weer hun eigen weg uit. Of niet?

Bij de meeste activiteiten is voor personen die de gebarentaal niet machtig zijn een tolk aanwezig. Ook op deze dag is de dresscode turkoois.

De dag wordt afgesloten met een walking dinner. Toegang is voor leden van Fevlado en kinderen onder 12 jaar gratis. Anderen betalen €5,=.