Eindejaarsperiode bij Compagnie Emmaüs

Het is weer die tijd van het jaar. De tijd die men ondanks de koudere temperaturen de 'warmste periode van het jaar noemt. De eindejaarsperiode met allereerst de Advent, Sinterklaas vervolgens Kerstmis en ten slot oudejaar en Nieuwjaar. Ook hier bij ons. En ook hier wordt er gevierd.

Wij zijn een voorziening die zijn start kende vanuit het Katholieke geloof en de wil van de oprichter broeder Maurice om dove mensen een thuis, een plaats waar ze terecht kunnen voor alle aspecten van het leven en het geloof te bieden. Gelovig of niet – voor elke dove, slechthorende persoon staat hier de deur open.

Maar terug naar deze periode van het jaar. Hier begint de feestperiode eigenlijk al een beetje vroeger. Eind november hebben we ons jaarlijks banket. Het moment om onder familie, vrienden en personeelsleden samen te komen, lekker te eten, een praatje te slaan. Voor deze gelegenheid maakte ons Dagcentrum een mooie en feestelijke tafelversiering met goud als belangrijkste kleur.

Daarna komt de adventskrans die op bepaalde plaatsen in onze voorziening te vinden is. Tijdens die periode wordt eerst en vooral uitgekeken naar het bezoek van de Sint en zijn Zwarte Piet. De Sint heeft vele hulp-Sinten. De Sint die ons kwam bezoeken was een slechthorende hulp-Sint. Ook de Zwarte Piet was slechthorend. Even voor de aankomst van deze goedheiligman liep een van onze cliënten heen en weer door de gang, lawaai aan het maken. Blij en zenuwachtig. Onze cliënten hadden tekeningen mee voor de Sint en zaten allemaal rustig te wachten tot ze bij de Sint mochten. Eens bij de Sint waren ze duidelijk in hun nopjes! Iedereen kreeg dan ook een zakje lekkers. Een fijn moment voor cliënten en personeel.

Eens de Sint zijn doortocht gemaakt heeft, is het tijd om af te tellen naar Kerstmis en Nieuwjaar. Het moment waarop de kerstversiering uit de kasten en van zolder gehaald worden. Zo een van die periodes waarin het heel rustig is. Sommige mensen gaan naar familie, personeelsleden hebben vakantie, het werk dat doorheen het jaar bleef liggen wordt weg geruimd. Daarnaast komen de eerste Kerstkaartjes al toe, worden er plannen gemaakt -- de ene gaat bij zijn ouders en broers vieren, de andere naar zijn zussen. En degene die nergens verwacht worden of geen plannen hebben komen hier in onze voorziening samen om gezellig te eten en te toosten op de geboorte van Jezus, het dan afgelopen jaar en het nieuwe jaar.

Bij deze wil ik jullie in naam van iedereen binnen deze voorziening een warm en gezellig Kerstfeest wensen en een Nieuwjaar vol nieuwe kansen, vriendschap, een goede gezondheid en een oog voor de mensen in jullie omgeving die het op welk vlak dan ook het een beetje moeilijker hebben!

Feestelijke groeten en graag tot in 2017!